Phoniro

Lukuaika: 5 pöytäkirja.

Älykäs IT voi luoda inhimillisiä kontakteja

Uusi ruotsalainen hyvinvointi rakennetaan ykkösistä ja nollista. Phoniro on yksi edelläkävijöistä.

Toimii ihmisten kanssa samassa määrin kuin ykkösten ja nollien kanssa.

Ensisilmäyksellä Phoniro näyttää IT-yritykseltä, joka työskentelee edistyksellisten pilvipalvelujen kehittämisen ja käytön kanssa. Siitäkin on toki kyse, mutta kun kaivautuu syvemmälle huomaa, että Phoniro työskentelee yhtä paljon ihmisten kanssa.

Vuodesta 2002 lähtien Phoniro on ollut ns. hyvinvointiteknologian eturintamassa ja muun muassa kehittänyt Phoniro Care -palvelun, digitaalisen hoitoalustan, joka vapauttaa enemmän aikaa niille, jotka sitä eniten tarvitsevat. Kyseessä ovat kotipalvelujen tarjoajat, hoitokodit ja muut tukea tarjoavat yritykset, joissa kaikki tarpeettomat elementit henkilöstön rutiineissa heikentävät kykyä tarjota hyvää hoitoa. Näiden ihmisten on voitava keskittyä ihmiskontaktiin asiakkaidensa kanssa.

Otetaanpa esimerkki kotipalvelun tarvitsemista fyysisistä avaimista. Aiemmin henkilökunnan oli joka kerta huolehdittava erikseen avaimien mukaanotosta ja säilytyksestä. Nyt yksi Phoniro Care -moduuleista mahdollistaa kaikkien lukkojen avaamisen matkapuhelimella.

Toinen esimerkki on aiemmin manuaalisesti suoritettu seuranta ja raportointi, jotka on nyt korvattu räätälöidyillä pilvipalveluilla. Niiden kautta on helppo etsiä kerättyä tietoa detaljitasolla.

Ja ennen kaikkea kyse on virtuaalisista datakeskuksista:
– En näe mitään järkeä työskennellä laitteistopohjaisesti tänään. Se voisi toimia, jos käytössä olisi hyvin erityisiä sovelluksia. Suurin osa järjestelmistä on nykyään verkkopohjaisia, ja se toimii kehityksen ajurina, sanoo Phoniron teknologia- ja kehitysjohtaja Mikael Hamström.

– VDC-ympäristön avulla voimme saada halutut palvelut nopeammin. Verkkokokoonpanojen käsittely on myös paljon aiempaa helpompaa. Jos tarvitsemme enemmän resursseja, voimme vapauttaa niitä nopeasti.

– VDC-ympäristön avulla voimme saada halutut palvelut nopeammin. Verkkokokoonpanojen käsittely on myös paljon aiempaa helpompaa. Jos tarvitsemme enemmän resursseja, voimme vapauttaa niitä nopeasti,sanoo Mikael Hamström, Phoniron tekninen ja kehitysjohtaja.

Juttuun liittyvät palvelut

Viime vuosina Phoniro on siirtänyt alustapalveluidensa hallinnan ja kehittämisen virtuaaliympäristöön. Magnus Fröberg on tuotteen omistaja Phonirossa. Kollegansa Mikaelin tavoin hän uskoo, että virtuaalisiin datakeskuksiin perustuva infrastruktuuri on tärkeä työkalu, kun tekee töitä asiakkaille, jotka asettavat korkeat vaatimukset saavutettavuudelle.

– Tarjoamiemme toimintojen ajantasaisuusvaatimukset lisääntyvät jatkuvasti, kun sovelluksista tulee yhä kriittisempiä. Tämän vuoksi on loogista tarjota niitä pilvipalveluina. Kunnissa on käytössä useita hallintajärjestelmä. Jos ne menevät alas kello kolme yöllä, kukaan ei kuole. Mutta kun on kyse meidän järjestelmistämme, ihmiset voivat joutua vaikeuksiin, vaikka se olisi alhaalla vain muutaman tunnin ajan, hän sanoo.

Phoniron asiakkaisiin lukeutuu yli puolet Ruotsin kunnista. Jotta Phoniro pystyy tarjoamaan älykkäitä moduulipalveluitaan asiakkailleen, tarvitaan digitaalista infrastruktuuria. Tai kuten Mikael Hamström sanoo:

– Jos haluaa yksinkertaistaa, niin voi sanoa, että GlobalConnect tarjoaa moottoritien samalla kun me itse tarjoamme kuljetuksen. Käytämme GlobalConnectin virtuaalista datakeskusta voidaksemme ylläpitää omia virtuaalisia ympäristöjä. GlobalConnectin uusi VDC-ympäristö on hyvin alustakeskeinen, joten ostamme itse asiassa suorittimen ja muistin, ja sitten loput konfiguroimme itse.

– Uuden ympäristön avulla voimme nopeasti skaalata palveluitamme. Varsinkin viimeisin päivitys VDC-ympäristöön, jonka teimme viime talvena, tarkoittaa, että meillä on paremmat mahdollisuudet virittää kutakin alustaa. Aikaisemmin jouduimme määrittelemään jokaisen virtuaalikoneen tarpeen erikseen. Uudessa ympäristössä voimme jakaa prosessorin tehoa koneiden välillä hyvinkin nopeasti, hän sanoo.

Mikael voi optimoida niin, että Phoniro ei maksa kapasiteetista, jota he eivät tarvitse.

– Aloitamme melko pienellä virtuaalikoneella ja sitten laajennamme sitä täsmälleen niin paljon kuin asiakkaan tarpeisiin vaaditaan. Virtuaalinen ympäristö tarkoittaa myös sitä, että suunnitteluhorisontin ei tarvitse olla enää yhtä pitkä. Tämä on tärkeä asia, kun työskentelee asiakkaille, jotka eivät koskaan itse lopeta suunnittelua.

– Esimerkiksi kotihoito on liiketoimintaa, joka toimii ympäri vuorokauden. On ihan omanlaista työskennellä esimerkiksi kuntien kanssa, joissa tällainen ratkaisu hankitaan julkisesti. Jos voitamme yhtäkkiä hankinnan, meidän on aloitettava toiminta välittömästi. Meidän pitäisi saada toiminta käyntiin nopeammin kuin asiakkaan oma organisaatio, Mikael sanoo.