Pop-up -kaupasta tuli moderni näyteikkuna
Lukuaika: 3 pöytäkirja.
Yhä useampi meistä tekee ostoksensa verkossa. Silti haluamme päästä katsomaan mitä aiomme ostaa. Pop-up -kauppa on moderni vaihtoehto, kun yrityksellä ei ole syystä tai toisesta mahdollisuutta pitää yllä omaa pysyvää myymälää.
Pop-up -myymälät kuulostavat uudelta keksinnöltä, vaikka niitä on ollut jo varsin pitkään. Väliaikaisten kauppapaikkojen historia alkoi vuonna 1928 järjestetyiltä Wienin joulumarkkinoilta. Jos kuitenkin tarkastelemme idean nykyistä muotoa, jossa tuotemerkit käyttävät pop-up-myymälää myymälä- ja markkinointi-ikkunana, trendi on jäljitettävissä Los Angelesiin ja vuonna 1997 järjestettyyn The Ritual Expo -tapahtumaan. Tapahtumaa kuvattiin “hipstereiden ostoskeskukseksi”.
Alun perin The Ritual Expo suunniteltiin yhdistämään yökerho ja shoppailu. Lopulta siitä kehkeytyi tilaisuus uusille suunnittelijoille ja pienille tuotemerkeille saada tuotteensa näkyviin. Ei kestänyt kauan ennen kuin Levi’sin ja Motorolan kaltaiset jättiläiset halusivat liittyä seuraan. The Ritual Expon perustajaa, Patrick Courrielchea, kutsutaan nykyään “pop-upin isäksi”.
Onnistunut pop-up -myymälä luo tunteen ekslusiivisuudesta, sillä se rakentaa vahvempaa brändiä myymälälle, joka hoitaa muuten päivittäisiä asiakastapaamisia vain verkossa. Pop-up on mahdollisuus tuoda esille yrityksen visuaalinen konsepti ja luoda keskustelua brändin ympärille.
Luovempien tapojen joukosta löytyy alennusbrändi Fruit of the Loomin konsepti “Fruit”. Vuonna 2016 yritys loi pop-up-ostoskeskuksen Georgiaan Yhdysvaltoihin. Kaupassa oli melkein parodista eksklusiivisuuden tavoittelua. Värikkäät ja voimakkaasti ylihinnoitellut alusvaatteet riippuivat puista. Asiakkaat ymmärsivät vasta kassalle saapuessaan ostaneensa Fruit of the Loom -alusvaatteita. Silloin klassinen “Fruit of the Loom” -logopaneeli käännettiin ympäri ja illuusio paljastettiin.
Toinen tunnettu tapaus on, kun brittiläinen tähtikokki Michael Wignall avasi pop-up -ravintolan Tukholmassa ja tarjoili eksklusiivisia maistelumenuita kuukauden ajan. Kaikki ruoka valmistettiin Lidlin alennuksessa olevista ainesosista. Suosio oli edelleen valtava, kun Michelin-kokin tekemä PR-tempaus paljastui.
Pop-upin ei tarvitse aina olla PR-temppu. Vakailla yhteyksillä ja maksuratkaisuilla pop-up-liiketoiminnan harjoittaminen on helpompaa kuin koskaan. Kun tekninen infrastruktuuri on kunnossa, jälleenmyyjät voivat keskittyä maksimoimaan asiakkaidensa ostokokemuksen.
Oletko kuullut SD-WANista? Se on joustava verkkoratkaisu, joka mahdollistaa useiden rinnakkaisten yhteyksien käyttämisen samanaikaisesti. Lisäksi käytössäsi on aina myös varayhteys. Järjestelmän avulla on myös mahdollista perustaa nopeasti uusi toimipaikka, mikä on ihanteellista, kun haluaa avata pop-up -myymälän. GlobalConnectin skaalautuvilla ratkaisuilla kassan ja IT:n hoitaminen sujuu vaivattomasti.
Pop-up -toimintaa kokeilevat pyörittävät usein liiketoimintaansa pääasiallisesti verkossa. He haluavat käyttää tilaisuutta tuoda asiakkaat lähemmäs omaa brändiään. On olemassa monia mielenkiintoisia teknisiä ratkaisuja, jotka auttavat saumattoman kokemuksen luomisessa pop-upin ja verkon välillä.
Voit esimerkiksi kompensoida liikkeen usein rajoitettua tilaa aloittamalla keskustelun asiakkaiden kanssa jo heidän ollessaan liikkeen ulkopuolella. Beacon on pieni elektroninen laite, joka kommunikoi langattomasti lähettyvillään olevien älylaitteiden kanssa ja luo interaktiivisuutta älylaitteen ja ympäristön välille. Se on Bluetooth-pohjainen järjestelmä.
Pieni laatikko on helppo asettaa esimerkiksi kaupan sisäänkäynnin luo. Akku kestää muutamasta kuukaudesta viiteen vuoteen käyttöalueesta riippuen. Beaconit mahdollistavat esimerkiksi tarjousten lähettämisen suoraan asiakkaan puhelimeen, kun he kulkevat 70 metrin päässä sisäänkäynnistä. Esimerkiksi ruokarekoilla tämä voi olla ratkaiseva tekijä, löytävätkö asiakkaat sen vai eivät.
Beaconia on helppo kuljettaa. Kauppiaat voivat siirtää niitä nopeasti eri paikkoihin. Esimerkiksi eivätkö kaikki tavarat mahdu hyllyille? Asenna Beacon hyllylle ja anna asiakkaalle mahdollisuus nähdä, mitä verkossa on saatavilla. Tietoa koko- ja värivaihtoehdoista voidaan helposti tarjota suoraan asiakkaan matkapuhelimeen. Tällä tavalla asiakas voi nähdä ja tuntea tuotteen ja tilata sen sitten verkosta kotiovelleen.