Näin helposti IT-ammattilainen voi vastata etätyöskentelyn uusiin vaatimuksiin
Lukuaika: 2 pöytäkirja.
Yhä useammassa organisaatiossa työskennellään nyt kotona, missä tekniset olosuhteet ovat harvoin samalla tasolla kuin toimistolla. Tämä asettaa uudenlaisia haasteita organisaation IT-osastolle. Kysyimme GlobalConnectin teknologiajohtaja Mikael Westerlundilta vinkkejä, kuinka IT-osasto voi ottaa niskalenkin etätyöajan haasteista.
Koronapandemia on ajanut ihmiset etäkonttorin äärelle kaikkialla maailmassa. Aika harvan kotia on kuitenkaan optimoitu etätyöskentelyyn. Internet-yhteys saattaa olla usein nopea, mutta muut perheenjäsenet voivat viedä verkon kapasiteetista leijonanosan esimerkiksi suoratoistamalla elokuvia. Eikä langaton reititinkään aina kanna tarpeeksi pitkälle.
– Toimistoissa tekniset asiat on yleensä hyvin huomioitu. Siellä on kattava langaton verkko sekä turvallinen infrastruktuuri, mikä takaa nopeat yhteydet ja turvaa liikenteen työssä käytettäviin tärkeisiin sovelluksiin. Nyt nämä kaikki vaatimukset koskevat kotejamme ja emmekä voi odottaa, että työntekijä ratkaisisi nämä asiat yksin, Westerlund sanoo.
Seuraavan sukupolven WAN osa ratkaisua
GlobalConnect on jo pitkään tarjonnut SD-WAN-tekniikkaa eli ohjelmisto-ohjattua tapaa toteuttaa hybridiyritysverkko. Ratkaisu parantaa merkittävästi suorituskykyä ja käyttökokemusta.
GlobalConnectin SD-WAN-ratkaisuun on mahdollisuus liittää työntekijöiden tietokoneet, jolloin ohjelmisto antaa hälytyksen, kun yhteyden laatu on liian huono. Sen ansiosta IT-osasto voi puuttua proaktiivisesti ongelmiin.
– Jos käyttäjä soittaa ja kokee jatkuvia yhteysongelmia, IT-osasto voi hyödyntää uutta työkaluamme apunaan. He näkevät sen kautta, miten verkkoyhteys toimii työntekijän kotona ja voivat näin antaa parempia ja tehokkaampia ehdotuksia siitä, mitä kodissa pitäisi korjata, Westerlund sanoo.
– Kyseessä voi olla Netflixin katselun lopettaminen tai yksinkertaisesti se, että työntekijän tulisi siirtyä lähemmäksi reititintä. Emme välttämättä aina pysty antamaan tarkkaa syytä, mutta joka tapauksessa voimme tarjota aiempaa tarkempia toimintaohjeita. Näin ei tarvitse lähettää asentajaa paikanpäälle.
Palomuuri, VPN ja laadunseuranta yhdessä paketissa
GlobalConnectin ratkaisussa työntekijälle luodaan kodin oman palomuurin yli yritysverkkoon VPN-tunneli, joka kuitenkin sallii pääsyn myös kotiverkkoon. Tämän ansiosta työntekijä voi omalla ajallaan hyödyntää täysin normaalisti omaa kotiverkkoaan ilman, että liikenne kulkisi yritysverkossa.
– Ratkaisuamme voidaan rajoittaa siten, että sitä käytetään vain organisaatioon liittyvien sovellusten ja palveluiden hallintaan. Sen sijaan kaikki muu liikenne voidaan vapauttaa paikallisesti, Westerlund toteaa.
Hän kuvaa uutta alustaa yhdistelmäratkaisuksi, jossa IT-osasto voi ohjata palomuuria, VPN-yhteyttä ja laadunseurantaa samassa paikassa.
– Nykypäivän yritysten on pystyttävä tarjoamaan tukea myös kotiolosuhteissa ja varmistaa, että yhteydet todella toimivat kotiympäristössä. Ratkaisumme ei keitä vielä kahvia, mutta auttaa kyllä paljon etätyöskentelyn haasteissa, Westerlund toteaa.